Rychlý tip: Buďte vždy majiteli domény a hostingu!

Lis 1, 2019 | Tvorba webu

Ač za pár měsíců tady máme rok 2020, přesto některé agentury pořád žijí v roce 2000 a nabízí služby, které se mi nezdají moc legitimní. O čem mluvím? Sama bych tomu nevěřila, kdyby za mnou nechodili klienti s dotazem, jak by tohle měli vyřešit. Agentura, která jim dělala web drží práva na doménu, hosting, celý web včetně administrace. Klientům prakticky nepatří ani písmeno na webu. A tady je má rada: Nikdy…NIKDY tohle nedovolte! 

Takové agentury není problém rozpoznat. Jejich weby jsou zastaralé (jak designem, tak funkcemi) a tvoří je pouze na vlastním redakčním systému. Vám budou docházet pouze faktury za neexistující aktualizace a “starost” o web. A to ve výši i několika tisíc za rok! 

Konec smlouvy? Žádný web

Pokud s vámi ukončí smlouvu, anebo ještě horší – pokud vy chcete ukončit smlouvu, vypnou vám web. Jednoduše jeden den váš web byl, další den už není. Nemusím mluvit o tom, že pro mnohé podnikatele to může být zničující (například pokud máte e-shop, hotelový web s přímou rezervací, prodej lístků a workshopů, a další). Pokud váš web nemá za cíl prodávat, tak nejspíš brečet nebudete (zpravidla malý živnostníci, kteří mají jen webovou vizitku), přesto je to velmi nepříjemné a stávat by se to nemělo! 

Párkrát jsem řešila s těmito agenturami přesun webu. Byla to noční můra, která se pro můj a klientův prospěch stejně nevydařila. Poprvé jsem se s tím setkala ještě když jsem pracovala v hotelu. Už tehdy jsem si řekla, že podruhé do toho nelezu. Ale asi jsem zapomněla, jaký pain in ass je ‘komunikace’ s těmito agenturami. 

Jednoduše – tyto agentury nic nezajímá. Oni jsou vlastníci stránek a mají plné právo web vypnout. Hluboce se jich dotkne, když řeknete, že web nesplňuje dnešní funkční a designové požadavky a potřebujete web přesunout a rádi byste převedli práva na sebe. 

Ne. Prostě ne. Smůla. 

Co s tím? 

Ve většině případů to skončilo tak, že bylo nutné zakoupit novou doménu, hosting a web vytvořit od znovu. Občas vám převedou vlastnické práva na doménu, takže nemusíte vymýšlet nový název webu. 

Co ale ztratíte je kompletně celý web, zpětné odkazy, pozice ve vyhledávačích. 

Ač oboru SEO (optimalizace pro vyhledávače) rozumím jen opravdu trochu, umím si představit tu škodu. Moje rada a postup je následující (pokud tohle čte nějaký SEO profesionál, klidně mě připomínkujte a ráda článek aktualizuji). 

  • Vyexportujte si všechny URL webu například do tabulky (Excel). 
  • Pokud nejsou URL vyloženě ošklivé (anebo ničemu nevadí, že jsou ošklivé), nebudou se měnit a nasadí se na nový web. 

Před tím, než se vám ukončí smlouva udělejte ještě následující: 

  • Stáhněte si všechny texty a obrázky. 
  • Pokud máte u obrázků ALT, do složky, kam si obrázky ukládáte, mějte i dokument s přiřazenými ALT k jednotlivým obrázkům. 
  • Pokud vám agentura dovolí přesunout e-mailovou schránku, udělejte to. 

Pokud budete mít stejný název domény a na nový web překopírujete text (nemusí být úplně stejný se stejným rozvržením), obrázky s původním ALT, pozice byste ztratit neměli. Tuto informaci jsem čerpala z Facebookové SEO diskuze. 

Rada nad zlato – mějte jistotu, že web vám opravdu patří 

Pro příště (anebo jako upozornění pro ty, kteří uvažují nad výběrem takové oldschool agentury) mějte přehled o tom, kdo je vlastníkem domény, hostingu, webu. Žádná agentura by neměla držet práva. Web patří přece vám a trvejte na tom. Pokud agentura k tomuto přistoupit nechce, anebo vás bude chtít opít rohlíkem – nedejte se, ukončete to a najděte si jinou agenturu, anebo freelancera. Vždyť na výběr jich je dost. 

Já mým klientům vždy nařídím, aby se zakoupili doménu a hosting na své jméno. Tím mají jistotu, že jim web patří. A je jedno, jestli se zrovna jedná o klienta, který nepotřebuje přístup na web, protože tomu nerozumí, a na pravidelné bázi se starám o správu a údržbu. I tak chci, aby byla doména a hosting psaná na něj. 

Některé (moderní) agentury mají vlastní servery, aby mohli zajistit maximálně odladěné a optimalizované weby. To je v pořádku. Vždy se ale informujte na základní věci, jak je to s vlastnictvím a co se stane v případě, že budete chtít přejít jinam. Pokud se budou kroutit, vykruťte se vy z této spolupráce. 

Další články

Divi: Jak udělat text s gradientem bez pluginů a kódů? (Video)

Divi: Jak udělat text s gradientem bez pluginů a kódů? (Video)

Gradient, nebo-li volný přechod barev, je velmi trendy záležitost. Velký nešvar Divi komunity a celkově Divi “webdesignerů” je, že používají pluginy na každou hovadinu. Kde je poptávka, je i nabídka… Kdo mě zná ví, že nejsem příznivcem “pluginů na všechno”. Ale o tom...

Průvodce hotelovým marketingem #1 – cílová skupina

Průvodce hotelovým marketingem #1 – cílová skupina

Začínám se seriálem s názvem Průvodce hotelovým marketingem. Původně z toho měl být ebook, ale potom jsem od této myšlenky upustila. Měl by totiž tolik stránek, jako většina placených knih a dává mi větší smysl to dávat rovnou na svůj blog. Na co se podíváme hned ze...

Divi: Jak vytvořit patičku (footer) a použít ji na každé stránce

Divi: Jak vytvořit patičku (footer) a použít ji na každé stránce

Připravila jsem si pro vás návod, který vám určitě usnadní práci s Divi. Defaultní patičky nejsou moc pěkné a je škoda nevyužít i na tuto, často opomíjenou část, právě Divi šablonu. Nemá theme builder, proto je menu i patička v defaultu a nelze vzhled tak jednoduše...