Nástrahy affiliate neb jak z 10 000 Kč / měsíc jsem se propadla na 1 000 Kč / rok

Hedviga Nosáľová | 19. 10. 2021

Určitě mnoho z vás zná affiliate marketing. Kdo ne, tak jedná se o spolupráci mezi inzerentem a publisherem. Inzerent je ten, kdo prodává produkty (ať už fyzické, nebo virtuální) a služby a má zájem zvýšit své prodeje. A publisher je ten, kdo aktivně ty prodeje pro něj zvyšuje. Každý publisher dostane speciální odkaz webu. Pokud se přes tento odkaz člověk proklikne na web inzerenta a provede nákup, publisher získá provizi.

Způsobů, jak být úspěšný publisher je mnohopsát blog, posílat své komunitě hodnotné emaily s odkazy na inzerenta, recenze, nebo jen doporučení na základě vlastní zkušenosti.

Někteří publisheři recenzují a promují vše, co má affiliate. Já jdu cestou pomoci – co pomáhá mě, může pomoct jiným lidem. S čím jsem spokojená, to doporučuji.

Skvělým příkladem affiliate tapetování jsou recenze a doporučení na Wedos hosting. Mají skvělý affiliate systém a nezkušený uživatel může nabít dojmu, že hosting je to opravdu skvělý. A tak si ho zakoupí. To, že je Wedos největší stoka mezi hostingy nemusím ani psát..

Jak jsem se dostala k affiliatu

Už ani nevím, jak je to dávno. Možná 7 let, možná až 9.. při škole jsem se vzdělávala v onlinu, poté při zaměstnání jsem do něj zabředávala ještě víc.

První projekt, který nesl uspokojivé výsledky jsem založila koncem roku 2018. Zrovna jsem byla na dlouhodobé marodce ze zaměstnání. Vcelku frustrovaná a vyhořelá z celého kapitalistického kolečka, kdy představa, že bych se měla vrátit zpět do práce a dřít 350 hodin měsíčně až do doby, kdy se poštěstí a půjdu na mateřskou dovolenou… no brrr.

Už tehdy jsem tvořila weby, takové malé zakázky bokem. Ale chybělo mi ujištění, že to na volné noze přežiju. Tak jsem si řekla, že si našetřím peníze, ať mám klid v duši. Naštěstí můj start podnikání byl nebývale úspěšný a do těchto rezerv jsem nemusela ještě zasahovat.

Rozhodla jsem se pro affiliate projekt, který byl na bázi lead gen. To znamená, že jsem získávala provize ne na základě zakoupeného produktu, ale za registraci.

Téma bylo skvělé (práce, finance), protože to zaujalo chudou většinu – a měla jsem dobrý pocit, že jim pomáhám získat přivýdělky a tedy peníze do už tak napjatého rodinného rozpočtu.

Téma a způsob získávání provizí jsou důležité body

Někdo se zaměřuje spíše na eshopy, někdo vidí větší smysl v lead gen. Pro mě bylo rozhodující to, abych nebyla závislá na prodejích a aby to bylo téma, které lze lehce propagovat bez psaní obsahu.

Někdy totiž vynaložené úsilí se celé měsíce, i roky nevrací. Aby byl affiliate projekt úspěšný, je potřeba vynaložit mnoho času a peněz na kvalitní obsah (například web zaměřený na recenze produktů).

Jenže já nejsem trpělivý člověk a nedokážu pořádně své projekty dotahovat do konce. To bohužel perfektně vědí ti, kteří jsou na čekací listině na kurz tvorby webu. Už to tady visí celou věčnost. A furt nic.

Nesnažím se být jiným člověkem, ale jednat tak, aby to bylo se mnou v souladu. Takže výběru správného tématu a formátu provizí jsem věnovala hodně času.

Nejsem affiliate specialista a nemám za sebou milionové kampaně, abych vám poradila, co je ve všeobecnosti nejlepší. Každý by si měl sám zhodnotit jaké téma je pro něj vhodné, zda ho dokáže dostat k cílové skupině s nízkými náklady na propagaci, a zda dokáže takový projekt dotáhnout do konce (má na něj dostatek času a inspirace na obsah).

Také nejsem kovaný marketér, takže jsem si musela vybrat cílovou skupinu, která je téměř všude a která potřebuje to, s čím přicházím.

Problémem propagace produktů je v tom, že přesvědčit o nákupu je na delší čas. Lidé věci nepotřebují – oni je chtějí. Je potřeba v nich vzbudit zvědavost, touhu a chtíč. A já jsem třeba člověk, co nepotřebuje a nechce téměř nic – a když ano, jsou to věci, které si nelze koupit. A když se koupit dají, tak ten chtíč jde z vnitřních pohnutek, ne vnějších. Takže se ani možná nedokážu naladit na většinu lidí a propagace by byla propadák a já frustrovaná, proč nenakupují.

Čas je drahý – nemarnila jsem ho

Takže si to shrneme – nechtěla jsem trávit měsíce tvorbou obsahu ani přesvědčováním cílové skupiny k nákupu. Nejvíce jsem propagovala odkaz z bitly, poté jsem si k tomu udělala web a FB stránku. Ten web je pro mě škaredý. Ale plní účel skvěle.

Web obsahuje i blog s 11 články napěchovanými affiliate odkazy. Tuším většinu z nich jsem delegovala. Takže jsem budovala postupně. Po 5 měsících jsem natočila pár video návodů o tom, jak se registrovat a jak si správně vyplnit profil – pomáhala jsem jak lidem, tak sobě (jen za správně vyplněný profil jsem získala provizi).

Zní to jako hodně práce? Ale kdeže. Zabralo mi tohle všechno jen pár hodin rozložených v řádů měsíců.

A jak jsem propagovala?

Tohle je ta nejlepší část. Aktivní propagaci jsem věnovala asi jen 10 minut párkrát do týdne. Před spaním, když jsem se nudila. Všechno šlo perfektně samospádem.

Doména a tedy název projektu je jednoslovný a přesný. Měla jsem obrovské štěstí, že taková doména byla volná. Lidé vyhledávali to klíčové slovo i na Facebooku. Má FB stránka obsahovala název domény. Tudíž jsem měla mnoho přímých prokliků. A z webu se dostali už na stránku inzerenta.

K mému překvapení perfektně funguje i SEO. Přitom – upřímně – nic jsem pro to neudělala. Ve výsledcích vyhledávání se web zobrazí za měsíc víc než 15 tisíc krát. A to má neaktualizovaný obsah a jen pár článků a 4 stránky. Jedná se o velmi konkurenční prostředí – práce, brigády, finance. Dnes nedělám žádnou propagaci, všechny prokliky jdou z vyhledávačů a něco málo z FB stránky.

Takže část SEO je mi velkou záhadou dodnes : ).

Pěkné polo-pasivní peníze

Nejlepší měsíce byly leden, únor, březen a listopad, prosinec. Protože lidé hledají další zdroj příjmu kvůli blížícím se Vánocům a po Novém roce kvůli tomu, že jsou finančně vycuclí z Vánoc a z došlých nedoplatků.

Přes léto jsem byla naštvaná, protože asi nikdo nechtěl pracovat a příjmy klesly. No jo, koza nenažraná..

Takže s naprostým minimem práce (asi za 90 minut / měsíčně) jsem vydělávala 8 až 15 tis. za měsíc. To člověk jen tak na ulici nenajde, takže jsem pěkně spořila a bylo mi fajn. Vybrat jsem si peníze mohla až se živnostenským listem, což bylo skvělé, protože mě nepálilo si peníze vybrat.

A tady pohádka konči

Bez práce jsem se stala největším publisherem inzerenta. Očekávala jsem, když jim přivádím lidi, že si mě budou vážit – tím nemyslím mi líbat nohy, ale chovat se ke mě slušně a vyjít mi vstříc. Protože já si ctím každého člověka a chovám se slušně, nějak přirozeně očekávám toto i od jiných.

Přišla jsem za nimi s požadavkem propagačních materiálů. Tak, jak to mají všichni ostatní inzerenti a mě by to usnadnilo a přivedlo více lidí. Požadavka zcela běžná.

Nebylo mi vyhověno, ani mě neoslovili jménem, ani nepoděkovali, ani nepopřáli hezký zbytek dne. Prostě strohá až nepříjemná odpověď.

Po pár týdnech jsem přišla se skvělým nápadem! Zavolala jsem si k tomu i programátora, aby mi udělal plugin na míru a byla jsem ochotna investovat peníze. Jenže jsme potřebovali API. Takže jsem si chtěla domluvit schůzku, představit funkci a co z jejich strany budu potřebovat a co obě strany tím získají.

Asi jsem zapomněla, že vedení nejsou moc příjemní lidé, takže jsem ani takto nepochodila a nedočkala se personifikované odpovědi.

Asi neumím s velkými rybami komunikovat. Každopádně vím, že jiní velcí affiláci si dokáži vyjednat podpultové výhodnější podmínky.

Další nepříjemnost byla za dveřmi

Du du duuum. Pohádka končí. Ze 100 tisíc za rok jsem se dostala na 1 tisíc za rok. Jak je to možné? Možné je to úplně snadno. Je to přece affiliate. Inzerent si určuje pravidla. Společnost usoudila, že provize je velká (jednalo se o desítky korun), takže kompletně změnila provizní systém (nyní se jedná o koruny za mnohem horších podmínek).

A takto to v affiliate světě funguje. Je to rychlý svět, kde se ze dne na den mění podmínky. A teď s Cookie Policy, které bude platit od 1.1.2022 to bude ještě horší, protože provize jsou vázané na Cookies.

Už asi chápete, proč je důležité nemarnit zbytečně čas?

Rubriky v blogu

Divi využívám pro 99 % projektů mých klientů a mohu ji doporučit každému. Píšu o zajímavých tématech ohledně této šablony.

Články na různá témata týkající se tvorby webu.

Vytvářím si vlastní knihovnu různých kódů, které jsou užitečné pro tvorbu webů.

Novinka

Slevy a akce

Akce a doporučení na hostingy, šablony, pluginy, nástroje, kurzy. Vše, co se podnikatelům hodí.

Facebook skupiny

Jediná a největší poradna čiště pro Divi na našem území. Jsem moderátorem.

Zajímavé informace ohledně tvorby webu a podnikání. Tipy, nástroje, poradna. Jsem adminem.

PurifyCSS – jak odstranit nepoužívané CSS

Tohle je doplnění článku Divi: ultimátní návod na optimalizaci rychlosti. Protože se ve skupině množí dotazy, jak přesně provést odstranění nepoužívaného CSS, pokusím se udělat návod. Hned zkraje napíšu, že ANO, musíte používat child themu a ANO...

číst více