Proč je psaní obsahu základním pilířem tvorby webu

Hedviga Nosáľová | 11. 1. 2022

Jako designéři jsme často zatíženi odpovědností za vývoj a správu obsahu webových stránek. Není naší povinností psát obsah webu, ale není to ani úkolem klienta. V mnoha případech vzniká vakuum, které se nakonec zaplní špatným obsahem. Tomu ale můžeme zabránit tím, že do procesu návrhu webu zahrneme tvorbu obsahu.

Když se designéři pouštějí do nové zakázky, zaměřují se spíše na estetiku a funkčnost své práce. To znamená, že psaní obsahu je úkol, který je často kladen na klienta. Nešťastným důsledkem tohoto rozhodnutí je, že obsah webových stránek nakonec přichází příliš pozdě, ve špatném formátu a ve špatné kvalitě.

Bohužel, pokud jde o psaní obsahu, klienti často nejsou moc dobří. Moji klienti jsou v mnoha ohledech úžasní, ale psaní přesvědčivého a informativního obsahu, který čtenáře vybízí k akci, obecně nepatří mezi jejich talenty.

„Obsah není napsaný, je sestavený“.

Eugene Schwartz

Dříve jsem občas nechávala obsah pouze na klientech. Někdy mám pocit, že jsem polovinu své kariéry strávila čekáním, až klienti napíší obsah. Druhá polovina byla vynaložena na to, abych se ujistila, že to, co vyrobí bude použitelné.

Ale ne, tak hrozné to nebylo a není : ) Každopádně bych chtěla tento článek věnovat tomu, že popíši mé postupy a poznatky.

Design bez obsahu není, obsah bez designu…

Obsah je ve své nejpodstatnější formě materiál, který uživatelé konzumují. Obsah může mít podobu slov, obrázků, videa a zvuku. Je to hmotný materiál, který lidé kognitivně konzumují. Design je prezentací tohoto obsahu, který ovlivňuje to, jak se lidé v daný okamžik cítí . Jsou symbiotické, přesto odlišné samy o sobě.

Realita je tedy taková, že design a obsah jsou zcela oddělené. Výhodou pro obsah – ten dokáže existovat i bez designu…

Proto je nezbytné, aby tvorba obsahu dostala své důležité místo při navrhování webu. Ne jako něco navíc, ne jako údajně méně podstatnou část.

Forma vždy následuje funkci

Architekti vědí, že budova musí být hlavně praktická a splňovat potřeby dnešního světa. Pokud by vypadala jen pěkně, ale nebyla by funkční, je zbytečná. Proto je funkce hlavním pilířem, za kterou následuje forma.

Relativně nová úloha webdesignéra nebo UX designéra je fungovat jako lepidlo mezi formou a funkcí a překlenout propast mezi tím, jak něco vypadá, a tím, jak se s tím interaguje. Bohužel v mnoha případech se webdesignéři zaměřují pouze na estetiku.

Klienta, který za mnou (za námi), přichází pro radu anebo s poptávkou, zajímá, co pro něj může web udělat. Jeho úkolem je přinášet obchodní cíle a odborné znalosti, nikoli psát obsah.

Vidíte ten problém? Objevila se propastná mezera, která se většinou úplně propadne. Proto je potřeba začlenit tvorbu obsahu do procesu tvorby webu. S tímto se samozřejmě pojí i zvýšení ceny za celkovou zakázku. Což naráží na častou nevůli.

Co dělat, když si klient nemůže dovolit copywriting

Tohle se u mě nestává moc často. Mí textaři spolupracují přímo se mnou, kterým dám veškeré informace i návrh, o čem a jak psát. Do pozice, kdy bych 40 % rozpočtu vložila do služeb (dražšího) copywritera a nechala jej pracovat samostatně, jsem se ještě nedostala. Pokud jste na tom stejně, i pro vás budou následující argumentační tipy k užitku.

Co dělat, když klient vnímá tvorbu profesionálního obsahu jako zbytečný náklad? Je potřeba zpochybnit tento způsob myšlení. Jak toho docílíme? Argumentujeme pozitiva:

Profesionální textace webu:

  • Upevní celkové sdělení značky.
  • Ušetří spoustu času klientovi (i webaři).
  • Vytvoří návrh (a jeho samotný proces) tvorby webu efektivnější.
  • Zpříjemní uživatelům pobyt na stránce.

Sečteno a podtrženo? Profesionálně napsaný obsah zajistí vyšší návratnost celkové investice.

Důvod, proč klienti často tvrdí, že si copywriting „nemohou dovolit“, je ten, že nechápou, co pro ně může udělat. Neváží si potenciálu návratnosti, a proto váhají s investicí. My, webdesignéři musíme být opatření velmi důležitou měkkou dovedností – argumentací a přesvědčivosti pro dobro klienta.

Strategie, jak spojit tvorbu webu s tvorbou obsahu

Pokud chceme vytvořit úspěšnou webovou stránku, která naplní obchodní cíle klienta, budeme muset věnovat copywritingu náležitou pozornost.

Konzultujte

Je jedno, jakou formu zvolíte. Záleží, co je vám nejblíže. Může se jednat o workshop (online, offline), videohovor, telefonní hovor, e-maily, anebo dotazník. Poslední možnost využívám i já.

  • Diskutujte o zastřešujících cílech. Například „Co může návštěvník chtít od domovské stránky? Pro koho by byl tento obsah užitečný? Jak může návštěvník postupovat po přečtení této stránky?“
  • Úmyslně řiďte diskuze pryč od toho, jak by měl web vypadat , místo toho se zaměřujte na to, jaký pocit očekáváte od návštěvníka.

Od těchto otázek si slibujte jediné – aby klient přijal to, že webová stránka se tvoří pro uživatele. Na ně a jejich dobrý pocit musí být kladen největší důraz.

Protože je pro mě nejpraktičtější a nejmilejší forma dotazníků, otázky nejsou tolik konfrontační, jako u workshopů. Měla jsem tu čest být i u něj, jednalo se o velkou společnost s dostatečným budgetem na společné kávičkování v zasedací místnosti u monitoru. My, menší webdesignéři, si vybíráme formy, které jsou rychlé a nenáročné na čas.

Někteří webaři nechávají celý obsah na klientovi se slovy „vždyť klient zná své podnikání přece nejlíp!„. Ano, to je pravda, ale:

Naše práce je o tom, získat od klienta relevantní informace skrze dobře formulované otázky. Forma obsahu – čtivá a prodejní není klientova práce, ale práce textaře! Proto nenuťte své klienty trápit se s texty.

Výběr otázek z dotazníku

Obsah z klientů dostávám skrze správně zvolené otázky. Zaměřuji se v nich jak na uživatele, tak na vize klientů a jejich důvod, proč začali. Pár z nich jsou například:

  • Pro koho tvoříte…? Kdo je váš nejčastější zákazník?
  • PROČ je to zrovna tento zákazník?
  • PROČ si má objednat… zakoupit… zrovna tento zákazník? V čem mu pomůže, jak mu usnadní život?
  • Jaký silný argument přiměje vašeho zákazníka koupit… objednat?
  • Jaké má naopak obavy? Z čeho může mít strach?
  • Jaké vyznává hodnoty? Co je pro něj důležité?
  • Jaké služby, produkty nabízíte konkrétně?
  • V čem konkrétní služba, produkt pomůže zákazníkovi?
  • Jaké jsou vaše silné stránky? (v rámci společnosti)
  • PROČ děláte to, co děláte?
  • Jaké jsou vaše vize s projektem?
  • Jak se vyvíjí trh, ve kterém podnikáte?

Spolupracujte s copywriterem od začátku

Berte ho jako svého kolegu. Vytvořte si společný mustr pro získávání relevantních informací od klienta (například společný dotazník, společný videohovor). A následně začněte navrhovat web společně.

Jedním z nejlepších způsobů, jak začlenit psaní obsahu do celé zakázky tvorby webu, je jednoduše to brát jako krok, o kterém nelze vyjednávat. Až budete příště připravovat cenový odhad, zařaďte copywriting jako standardní bod zakázky.

Počkejte na obsah

Největší hloupost, kterou webdesignéři dělají je, že začínají tvořit design bez návrhu (wireframe) a bez obsahu. Vytvoří líbivý vzhled, do kterého vloží lorem impsum (vyplňovací text). Pokud vám záleží na výsledku své práce a máte zájem tvořit kvalitní weby dosahující obchodních cílů klienta, prosím, nedělejte to. Počkejte, až se obsah webu vytvoří a zasadí do návrhu.

Rozhovory

Dalšími možnostmi jsou rozhovory se stávajícími zákazníky, průzkumy kvantitativní a kvalitativní, workshop se zákazníky.

Jsou to rozhodně nejlepší možné strategie, jak získat nejvíce dat, ale věnovat se těmto možnostem nebudu, protože jsou vhodné spíše pro větší studia a pro agentury s klienty s dostatečným rozpočtem.

Pokud má klient napsat obsah sám, usnadněte mu to

Pokud si klient stojí za tím, že chce napsat obsah webu sám, anebo mu jinou možnost nedovoluje jeho rozpočet, úkolem webdesignéra bude klienta vést.

  • Vůbec se v této fázi nezaměřujte na design. Klienti dokáží být velmi zaměření na vzhled budoucího webu, vašim úkolem je uzemnit natěšeného klienta a nastavit hranice.
  • Dejte klientovi termín dodání obsahu.
  • Připravte mu složky na Google Disku – dokument pro úvodní stranu a každou další stranu webu.
  • Připravte mu jakýsi mustr – například, že titulek by neměl obsahovat více než 6-8 slov, nepoužívat trpný rod, nepoužívat velké V (Vás, Vámi), a podobně.

V této části záleží na vašich dovednostech vedení a plánování. Klientovi připravte tu nejlepší půdu pro tvorbu obsahu, návody a tipy a nastavte si jasná pravidla. V opačném případě se celý proces protáhne i na celé měsíce. A tohle vede kam? K frustraci obou stran.

Jak to dělám já?

Můj proces mám nastavený tak, který pomůže jak textaři, tak klientovi (pokud tvoří obsah on).

  • Nejprve mě zajímá vyplněný dotazník.
  • Jakmile zhodnotím informace, začínám tvořit strukturu a návrh rozložení prvků (wireframe, v mém případě spíše prototyp).
  • Vytvořím jednotlivé sekce s návrhem textů – o čem konkrétně má být jednotlivý odstavec, co má uživateli předat.
  • Návrh obsahuje i různé myšlenky a nápady.
  • Prototyp předávám copywriterovi společně s dotazníkem a dalšími důležitými informacemi. Sám za sebe nemusí žádné informace shánět.
  • V případě, že klient tvoří obsah sám, dostane ode mě také prototyp, který mu pomůže tvořit obsah. Připravím mu Google Disk.
  • Upravím prototyp na základě obsahu a tvořím dál.

Jsem milovnicí jednoduchosti. Opravdu nemám ráda složitosti. Proto i můj proces práce má jasný začátek, prostředek, konec. Vše je transparentní a neztrácíme zbytečně čas. Všechno se odpichuje od návrhu webu (wireframe / prototyp), ten se následně ještě upravuje, pokud je potřeba. A až máme tuto velkou a důležitou část za sebou, začíná design. Vzhled webu je poslední část.

Přečtěte si také…

Divi Anniversary sleva

Nyní probíhá 20% sleva na šablonu Divi. Získejte ji, dokud akce neskončí. Máte čas do konce dubna 2022. Přemýšlíte, jestli je Divi pro vás vhodná šablona? Možná vám tyto články v rozhodování pomohou: https://hedviga-nosalova.cz/divi-recenze/...

číst více

Najdete tady…

Rubriky v blogu

Vše, co souvisí s podnikáním. Občas sdílím zajimavý příběh a zkušenosti.

Divi využívám pro 99 % projektů mých klientů a mohu ji doporučit každému. Píšu o zajímavých tématech ohledně této šablony.

Články na různá témata týkající se tvorby webu.

Vytvářím si vlastní knihovnu různých kódů, které jsou užitečné pro tvorbu webů.

Slevy a akce

Akce a doporučení na hostingy, šablony, pluginy, nástroje, kurzy. Vše, co se podnikatelům hodí.

Nástroje

Seznam nástrojů pro podnikání a vzdělávání.

Facebook skupiny

Jediná a největší poradna čiště pro Divi na našem území. Jsem moderátorem.

Zajímavé informace ohledně tvorby webu – WordPress, Divi, design.